Rynek Infrastruktury
Obwodnicy Olsztyna przyznano najwyższą kwotę dotacji ze wszystkich 11 inwestycji, które ujęto w załączniku nr 6 i wynosi ona 1,42 mld zł. Załącznik jest w ostatnich uzgodnieniach i prawdopodobnie wszystkie inwestycje zostaną zaakceptowane i trafią do realizacji.
„To że załącznik ma numer 6 pokazuje jak mocno ewaluuje Program Budowy Dróg Krajowych. Olsztyn był już w załączniku nr 1 oraz 1a, toczył walkę, żeby nie być w załączniku nr 2 i ubolewał, że nie jest w załączniku nr 5. Szanse na szóstkę są o tyle wysokie, że są tam wyłącznie obwodnice. To także dowód na to, iż w Warszawie zrozumiano, że w inwestycjach drogowych obwodnice są równie ważne (jeśli nie ważniejsze), niż autostrady i drogi ekspresowe, gdyż ich brak ma największy wpływ na płynność ruchu tranzytowego. Strona rządowa nie zawsze podzielała ten pogląd, ale skoro przystępuje do realizacji obwodnicy Olsztyna, to może być dowód, że jednak zmieniła zdanie” – zauważa prezydent.
Grzymowicz przypomina, że rosnące szanse na budowę obwodnicy są efektem licznych działań wielu ludzi. „Chociaż miały one różną formę i były skierowane w różne strony, jednak ich cechą wspólną było uzmysłowienie rządowi, że budowa obwodnicy Olsztyna jest niezbędna i nie można od tego problemu uciec” – pisze prezydent miasta.
Wiosną władze miasta podjęły działania, by nie wygasła decyzja środowiskowa. Udało się temu zapobiec i dla inwestycji wydano decyzję ZRID. Oznacza to, że nie ma istotnych przeszkód, poza finansowaniem, przed przystępowaniem do przetargów i realizacji inwestycji.
„Wielką rolę w tym procesie odegrali olsztynianie, których determinacja była tak duża, że zdecydowali się na protest bezpośrednio na ulicach. My ze swojej strony wszystkimi możliwymi sposobami naciskaliśmy na naszych posłów i senatorów, administrację rządową i GDDKiA – co w końcu przyniosło skutek. Nie wiem, która metoda zdecydowała: listy, protesty, aktywność medialna, ale liczy się efekt końcowy, czyli realna perspektywa szybkiej budowy obwodnicy. Wszystkim, którzy dołożyli do tego swoją cegiełkę – serdecznie dziękuję. Zapracowaliśmy na szóstkę!” – czytamy na blogu Piotra Grzymowicza.
Na początku sierpnia Ministerstwo Transportu przekazało do konsultacji projekt kolejnego załącznika do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Wynika z niego, że już w tym roku zostanie rozpisany przetarg na budowę około 25-kilometrowego odcinka południowej obwodnicy Olsztyna.
Marszałek Jacek Protas poinformował, że można spodziewać się postepowania w IV kwartale tego roku, co pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych jeszcze w 2014 roku.